![Крави във ферма Крави във ферма](https://media.4-paws.org/9/4/a/1/94a146b2a8206aa1d39ca09fa69043ce35db3595/VIER_PFOTEN_2020-10-25_00170-2890x2000-1920x1329.jpg)
Ново проучване: Пандемията води до засилена нужда от хуманност в модата
ЧЕТИРИ ЛАПИ разкрива, че 92% от българите искат модната индустрия да постави като приоритет хуманното отношение към животните
Всяка година безброй животни страдат, биват осакатени или умират, превръщайки се в източник на кожа и вълна за модната индустрия. Ново проучване, изготвено от ЧЕТИРИ ЛАПИ, отбелязва засилено желание за по-хуманно отношение към животните, що се касае до гардероба ни.
You Gov анкета, проведена сред почти 14,000 участници в 12 държави, включително и в България, установява, че около две трети от пълнолетното население (64%) осъзнават наличието на жестокост към животните в модната индустрия, а от началото на пандемията, една трета (31%) се стремят към закупуване и използване на по-природосъобразни и хуманни продукти или напълно избягват стоки на животинска основа.
![Сребърна лисица в клетка Сребърна лисица в клетка](https://media.4-paws.org/1/4/b/7/14b7e75f0ef40a073927543b520446ce89c981b5/VIER%20PFOTEN_2020-08-13_00005.jpg)
Кампанията на ЧЕТИРИ ЛАПИ “Облечи се с хуманност” („Wear it Кind”) стартира за първи път и у нас, като призовава потребителите, както и производителите в индустрията, да кажат „НЕ!“ на жестокостта към животни като изберат устойчивата мода.
Според проучването на ЧЕТИРИ ЛАПИ, всеки трети възрастен (общо около 35% от българите) предпочита дадена модна марка пред друга, ако сред нейните приоритети е хуманността към животните. Нивото на информираност за порочните практики и нередностите в модата непрекъснато се покачва. Наред с опазването на околната среда и социалните проблеми като лоши условия или ниско заплащане на труда например, 92 % от българите искат компаниите да направят закрилата на животните и отказването от материали с животински произход основен приоритет.
![жена с овца жена с овца](https://media.4-paws.org/1/2/e/0/12e07f7e499b67e1c6509e17b3fc9f2f381cfe6c/VIER_PFOTEN_2020-06-14_00067.jpg)
Tенденцията наречена „състрадание“
Проучването разкрива, че от началото на коронавирусната пандемия навиците, свързани с модните покупки значително са се изменили, отбелязвайки впечатляващите 50% промяна. В Италия почти две трети (64%) от населението са направили промени в начина си на купуване на стоки. Четвърт от анкетираните французи (27%) твърдят, че търсят устойчива мода с високи стандарти по отношение на благосъстоянието на животните, но също така са най-незаинтересовани (8%) към абсолютно отхвърлянето на животински продукти. Същевременно една осма (13%) от глобалното население са взели решение да избягват модни продукти на животинска основа - южноафриканци (20%) и австрийци (17%). Според проучването, направено в България, към по-хуманна мода са се насочили 28% от анкетираните.
![Стадо овце в големи клетки Стадо овце в големи клетки](https://media.4-paws.org/6/3/1/6/6316f4a8ef98200ee6067cf3a75215b5fbe7edff/VIER_PFOTEN_2020-10-25_00105.jpg)
“Облечи се с хуманност” (Wear it Kind)
ЧЕТИРИ ЛАПИ е организация, която вече е доказала усилията си в постигането на промяна към по-хуманна и устойчива мода, подтиквайки марки като Puma и Calvin Klein да се откажат от мериносовата вълна, добита след порочната практика на мулезиране (mulesing: болезнено осакатяване на млади агнета, като се изрязват големи парчета кожа от задните им части), въпреки достъпни други безболезнени алтернативи на този процес.
ЧЕТИРИ ЛАПИ е помогнала за осъществяването на програмата Fur Free Retailer, в която над 1 500 модни брандове са дали своето обещание никога да не използват ценни кожи или материали с животински произход.